Onderwijs

Onderwijs op het OVMZ

Op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist worden leerlingen uitgedaagd prestaties te leveren, grenzen te verleggen en talenten te ontwikkelen. Hierbij worden de leerlingen geholpen door de docenten, mentoren en andere medewerkers van de school.

Leerlingen krijgen onderwijs waarin zij bij het leren een actieve rol hebben. De leerlingen ontwikkelen zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Onze bedoeling is dat de leerlingen, geïnspireerd en begeleid door docenten, het maximale uit zichzelf halen. De school helpt de leerlingen daarbij door een veilige, vertrouwde, uitdagende en afwisselende leeromgeving te bieden.

Visie en aanpak

Het Openbaar VMBO en MAVO Zeist is een relatief kleine school met een open cultuur en een positieve benadering. Leerlingen voelen zich daardoor snel thuis en gezien. Wij hebben ook hoge verwachtingen van prestaties van leerlingen. Als leerling ben je verantwoordelijk voor jezelf, je werk en je omgeving en ga je respectvol en verdraagzaam met elkaar om.

Tijdens de les werken leerlingen onder begeleiding van de docenten aan hun ontwikkeling. Docenten zijn zich ervan bewust dat niet alle leerlingen hetzelfde zijn en op dezelfde wijze leren. Daarom houden wij in onze lessen rekening met verschillen in niveau en tempo. De docenten gebruiken een variatie aan lesmethoden, werkvormen en materialen om de lessen voor leerlingen uitdagend te houden. 

Om bij te dragen aan de digitale ontwikkeling van iedere leerling werken we op het OVMZ met laptops in de klas.

Naast vakgebonden lessen leren leerlingen op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist in uitdagende activiteitenweken kennis en vaardigheden toe te passen. Eens per jaar gaan klassen op kamp. De leerlingen nemen door de jaren heen steeds meer verantwoordelijkheid voor de organisatie daarvan.

Leerlingparticipatie

Op het OVMZ is een enthousiaste leerlingenraad actief. Een van de docenten begeleidt de leerlingen bij het maken van de agenda, het maken van een regelement, het voorbereiden van de gesprekken met de directeur.

Verder is ons beleid erop gericht de leerlingen zoveel mogelijk te betrekken bij het organiseren van activiteiten. Zo vragen we leerlingen hun eigen kamp te organiseren, voor zo ver we inschatten, dat ze dat kunnen. Waar we mogelijkheden zien, betrekken we ze bij de opzet van activiteitendagen en -weken. Niet alleen omdat deze activiteiten veel beter worden met de inbreng van leerlingen, maar ook omdat we denken dat leerlingen zo al doende veel leren.

Recht doen aan talent

Op het Openbaar VMBO en MAVO Zeist willen we dat leerlingen talenten maximaal ontwikkelen. We houden rekening met de verschillen die er tussen jongeren zijn, voor wat betreft hun belangstelling, hun manier van leren, hun niveau of tempo.

Hoe doen we dat concreet? Wij bieden realistisch en uitdagend onderwijs met betekenis voor de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Ook valt er veel te kiezen en organiseren wij mogelijkheden om te leren binnen én buiten de school:

  • Allereerst is er een grote variatie aan instroommogelijkheden. Al naar gelang het instroomniveau wordt samen met de basisschool gekeken naar de brugklas die de leerling het meest recht doet.
  • Al onze brugklassers zitten bij ons in de Brugklas Extra, omdat we net wat meer aanbieden dan andere scholen. Alle leerlingen krijgen 4 uur in de week extra maatwerkaanbod. Hoe de leerling deze uren gaat  invullen ligt aan de behoeften van de leerling.
  • Wij werken met een brugperiode die maximaal twee jaar duurt. Hierdoor krijgt de leerling voldoende tijd om erachter te komen wat de beste plek voor haar/hem is en welk niveau goed bij hem/haar past en dat kan ook HAVO zijn.
  • In de profiellessen ‘expressie’ ,‘sport’ en ‘design’ krijgt de leerling de mogelijkheid interesse en talenten op een gebied naar keuze te ontwikkelen of juist zijn of/haar talenten te ontdekken. Daarnaast leert de leerling in deze profiellessen zich sociaal te gedragen en samen te werken met medeleerlingen. Daarvan profiteren alle leerlingen binnen onze scholengroep.

Onderwijsontwikkeling

Het onderwijs is, zoals bekend, voortdurend in beweging en zo hoort het eigenlijk ook. Met elkaar zijn wij op weg naar: betekenisvol leren, naar vraag-gestuurd en ontwikkelingsgericht onderwijs. Daarnaast stimuleren wij zelfstandig werken en samenwerkend leren. We doen dit van klas 1 t/m 4, onderbouw en bovenbouw, zowel binnen de vaksecties als vakoverstijgend.

Drie leerwegen

Het VMBO (voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs) kent drie leerwegen: MAVO (theoretische leerweg), 
de kaderberoepsgerichte leerweg en de basisberoepsgerichte leerweg. Indien nodig worden deze leerwegen aangeboden in combinatie met Leerweg Ondersteunend Onderwijs (lwoo).

MAVO (theoretische leerweg)

De leerlingen die MAVO volgen, hebben in hun pakket algemeen vormende vakken, aangevuld met een praktijkvak Dienstverlening en Producten. In de vierde zijn dit nog zes of zeven vakken die meetellen voor het eindexamen, naast de vakken culturele kunstzinnige vorming en lichamelijke opvoeding en maatschappijleer. Na het behalen van je diploma, kun je mogelijk doorstromen naar het MBO of de HAVO.


Basisberoepsgerichte leerweg en kaderberoepsgerichte leerweg

In deze twee leerwegen bereidt een leerling zich voor op een beroep. Deze opleidingen geven je de mogelijkheid om door te stromen naar het middelbaar beroepsonderwijs.

De basisberoepsgerichte leerweg is wat betreft vakkenpakket en aantal lesuren gelijk aan de kaderberoepsgerichte leerweg. In de bb-leerweg richten we ons nog meer op de beroepspraktijk. Natuurlijk wordt dit ondersteund door vaktheorie waarbij de verbinding met de praktijk nog nadrukkelijker gelegd wordt.



Leerweg Ondersteunend Onderwijs

Onder bepaalde voorwaarden kunnen leerlingen in aanmerking komen voor het Leerweg Ondersteunend Onderwijs (lwoo). Leerwegondersteunend Onderwijs vormt géén aparte leerweg. Het is bedoeld voor die leerlingen die tenminste het VMBO op het niveau van de basisberoepsgerichte leerweg aankunnen, maar extra begeleiding nodig hebben om de eindstreep te halen. Leerweg Ondersteunend Onderwijs biedt leerlingen ondersteuning op maat. Dat hoeft niet altijd vier jaar te duren, de ondersteuning kan ook tijdelijk zijn.

Onderbouw

Leerlingen zitten in de eerste en de tweede klas in de onderbouw. In het eerste en tweede leerjaar begeleiden we de leerlingen intensief. Hieraan wordt onder andere in de LOB en de mentorlessen veel aandacht besteed. Pas aan het eind van het tweede leerjaar wordt het definitieve niveau bepaald. Dan wordt er ook een profiel gekozen wat past bij de leerling. In aanloop hiernaartoe krijgen de leerlingen steeds meer zicht op hun eigen leren en de keuzes die ze van daaruit kunnen maken onder begeleiding van hun mentor. Leren ze beter uit de boeken of in de praktijk, welke route past het beste? Wanneer een leerling door kan stromen naar de HAVO gebeurt dit tijdens of aan het einde van leerjaar 1 omdat dan de kans van slagen het grootst is. We werken hierbij intensief samen met onze buren het OLZ (Openbaar Lyceum Zeist).

Brugklas Extra

Al onze brugklasleerlingen zitten in de Brugklas Extra op OVMZ.

We bieden het eerste jaar iets extra’s als onderdeel van ons standaard brugklasprogramma. Wat zijn de voordelen van de ‘Brugklas Extra’ op het OVMZ?

1. Mavo+ of Basis/Kader/TL-brugklas:

Op OVMZ start je in een MAVO+ of in een Basis/Kader- brugklas. In elke brugklas bekijken we of je ook stof van een niveau hoger aankunt. Hierdoor krijg je alle kansen om nog verder te groeien. Aan het einde van de brugklasperiode kijken we welk niveau het beste bij je past.

Mocht gedurende het eerste jaar blijken dat je wellicht door kunt stromen naar de HAVO gaan we daar gelijk op inzetten in samenwerking met onze buren op het OLZ. Je kunt dan denken aan meelopen, lessen volgen op HAVO-niveau en eventueel een vervroegde overstap gedurende het schooljaar.

2. Soepele overstap:

In de eerste brugklasperiode helpen wij onze leerlingen rustig wennen aan de middelbare school. Veel aandacht om elkaar te leren kennen, voor groepsvorming en studievaardigheden. Nog voor de zomervakantie maak je kennis met je klas en met je mentoren. We starten het schooljaar met 3 kennismakingsdagen en al snel volgt het brugklaskamp. We vinden het belangrijk om elkaar goed te leren kennen!

3. Mentoren:

Elke klas heeft twee vaste mentoren die daarnaast ook gewoon les aan de klas geven. Leerlingen zien hun mentor dus ergens tussen de 5 en 8 uur per week! Samen met de leerling, de ouders/verzorgers en de mentoren maken we voor elke leerling een individueel plan (IOP) dat we elke schoolperiode evalueren en waar nodig bijstellen.

4. Plusuren:

Alle leerlingen hebben 4 extra uren op hun rooster staan. Voor leerlingen die juist meer aankunnen zal er tijdens deze uren verdieping van vakken aangeboden worden of gewerkt worden aan extra vakken of nieuwe projecten. Voor het andere deel van de leerlingen bestaan deze uren uit extra ondersteuning voor bijvoorbeeld leren plannen, sociaal sterker worden of het inlopen van achterstanden op bijvoorbeeld taal- en rekengebied. Voor elk kind maken we een eigen plan hoe we de plusuren gaan invullen.

5. Sport-, Expressie of Design:

Of je nu sportief bent, heel creatief of een kei bent in ontwerpen, bij ons kan je alle kanten op. Je kan bij ons in de onderbouw kiezen voor het profiel wat past bij jouw talent. Twee lesuren per week en tijdens de activiteitenweken heb je met brugklassers uit de andere klassen tijd om dit talent verder te ontwikkelen. Dit doe je tijdens de lessen van het Sport-, Expressie- of Designprofiel.

6. Gezond leven:

Dans, ren, spring of speel, zolang je maar in beweging bent! Gezond leven vinden wij super belangrijk. Zowel voor je mentale als fysieke gezondheid. Daarin bieden wij een van de beste programma’s in de regio met minimaal 4 uur sport in de week. Kies je in de brugklas voor het sportprofiel dan wordt dat nog meer! Ook geven we Rots&Water-trainingen aan de leerlingen, eerst klassikaal en later aan leerlingen die nog een steuntje in de rug nodig hebben in kleine groepjes tijdens de plusuren.

Design, Sport of Expressie?

Alle onderbouw leerlingen die instromen kiezen voor een profiel. De sportleerlingen gaan regelmatig de deur uit voor specifieke activiteiten. De kunstleerlingen krijgen verschillende workshops op het gebied van beeldende vorming, drama en muziek. De designleerlingen volgen een gevarieerd programma op het gebied van ontwerpen. In alle profielen ontdekken de leerlingen hoe ze hun talenten tot bloei te laten komen.

Dit speciale onderwijsaanbod vindt in de eerste twee leerjaren plaats. Voor de bekostiging van de activiteiten en de ‘specialisten’ die worden ingeschakeld vragen wij een vrijwillige bijdrage.

De profielen in het 3e en 4e leerjaar

In de bovenbouw (jaar 3 en 4) krijgen leerlingen de mogelijkheid om zich breed te oriënteren op verschillende beroepen. Door het uitvoeren van allerlei praktijkopdrachten leert de leerling zichzelf kennen, ontdekt wat hij of zij leuk vindt, waar hij of zij goed in is en wat hij of zij later wil gaan doen. De leerling leert allerlei algemene vaardigheden die in elk beroep nodig zijn. Iedere leerling volgt de hoofdrichting Dienstverlening & Producten en kiest daarnaast uit één van de drie routes:

  • Media & Ondernemen
  • Health & Lifestyle
  • Technologie & Innovatie

De route bepaalt welke keuzevakken je gaat volgen:

Media & Ondernemen

In deze route maakt de leerling kennis met ondernemen en het organiseren van activiteiten. Ook gaat de leerling aan de slag met het maken, verbeteren, presenteren, stylen, promoten en verkopen van (multimediale) producten gericht op o.a. media.

In deze route volg je de keuzevakken "ondernemen" en "marketing".

Health & Lifestyle

In deze route maakt de leerling kennis met het maken, verbeteren, presenteren, promoten en verkopen van producten op het gebied van Health & Lifestyle. Daarnaast wordt de leerling opgeleid in het ondersteunen van sport- en bewegingsactiviteiten en keukenspecialisatie. Ook leert de leerling om activiteiten te organiseren op het gebied van Health & Lifestyle en verdiept de leerling zich in de mogelijkheden op het gebied van technologie binnen zorg en welzijn.

Je volgt in deze route de keuzevakken "organiseren van een bewegingsactiviteit" en "keuken specialisatie".

Technologie & Innovatie

In deze route maakt de leerling kennis met het maken, verbeteren, presenteren, promoten en verkopen van producten op het gebied van Technologie & Innovatie. Daarnaast wordt de leerling opgeleid in Robotica, meubelmaken. Ook kan de leerling kiezen voor Innovatie & Prototyping en Dronetechniek.

Je volgt in deze route de keuzevakken "meubelmaken" en "robotica".

Vakkenpakket in het 3e en 4e leerjaar

Het vakkenpakket in klas 3 en 4 is verdeeld in drie onderdelen: een gemeenschappelijk deel, een sectorgebonden deel en een vrij deel.

De vakken Nederlands, Engels en Wiskunde zijn de vakken van het gemeenschappelijk deel. Maatschappijleer 1 (MA1) stopt weliswaar aan het eind van de 3e klas, maar telt wel mee in de slaag-/zakregeling voor het eindexamen. Het vak LO dient met een voldoende te zijn afgesloten, evenals het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV). De lessen voor CKV wordt afgerond in leerjaar 3.

Het is van belang je te realiseren dat in klas 3 de PTA-toetsen voor het eindexamen meetellen.

Keuzevakken MAVO: LO2, kunstvakken 2 beeldend, aardrijkskunde of geschiedenis

Keuzevakken VMBO-BBL en KBL: Nask, economie of biologie

Stages op het OVMZ

Onderbouw:

Leerlingen volgen in leerjaar 1 en 2 een snuffelstage.


Bovenbouw:

Blokstage is een belangrijk onderdeel van het onderwijs op het Openbaar VMBO in Zeist. Het concept van blokstage is bedoeld om leerlingen in een realistische werkomgeving ervaring op te laten doen, waardoor zij hun vaardigheden kunnen toepassen buiten de klaslokaalsetting en kunnen ervaren hoe een werkplek is.

Wat is blokstage?

Een blokstage is een aaneengesloten periode van twee weken waarin leerlingen stagelopen bij een bedrijf of organisatie. In plaats van dat leerlingen bijvoorbeeld één dag per week stagelopen, gaan zij voor deze periode aan de slag bij een stagebedrijf. Dit biedt hen de mogelijkheid om dieper in te gaan op de dagelijkse werkzaamheden en de bedrijfscultuur echt te ervaren.

Doelen van blokstage

  1. Praktijkervaring: Leerlingen krijgen de kans om praktijkervaring op te doen in een omgeving die gerelateerd is aan hun studierichting. Dit helpt hen om de theoretische kennis die ze op school hebben opgedaan in de praktijk toe te passen. Leerlingen kiezen een stage die past bij de gekozen D&P wereld (health en lifestyle, media & ondernemen of techniek & innovatie)
  2. Beroepsoriëntatie: Door stage te lopen bij verschillende bedrijven kunnen leerlingen ontdekken welk beroep of welke sector het beste bij hen past.
  3. Vaardigheden ontwikkelen: Naast vakinhoudelijke kennis ontwikkelen leerlingen ook sociale en arbeidsvaardigheden zoals samenwerken, communiceren en probleemoplossend denken.
  4. Netwerk opbouwen: Een stage biedt leerlingen de kans om contacten te leggen binnen de branche waarin zij geïnteresseerd zijn. Dit kan hen later helpen bij het vinden van een baan.

Begeleiding en evaluatie

Tijdens de blokstage worden leerlingen begeleid door een stagebegeleider van het bedrijf en een stagebegeleider van de school. De stagebegeleider neemt vooraf contact op met het bedrijf en maakt een afspraak om een bezoek te brengen tijdens de stage. De leerling vult het stageboekje in met evaluaties en feedbackmomenten zodat we de voortgang van de leerling goed in de gaten kunnen houden. De beoordeling is op basis van de stage zelf en het ingevulde stageboekje.

De kaders waaraan een stage moet voldoen staan beschreven in het stageboekje en worden door onze stagecoördinator ook uitgelegd in de mentorlessen.

In leerjaar drie lopen de basisberoeps en de kaderberoepsleeringen twee keer een blokstage en in leerjaar vier nog één.

De mavoleerlingen lopen in leerjaar drie één keer een blokstage en ronden het vervolgens af.